Convenience marketing

Marketing transformeert door en door. Dit vanwege de technologie, waarin de ontwikkelingen elkaar ook in razendsnel tempo opvolgen. En dus aan de marketeer de schone taak om hier telkens de (digitale) vruchten van te plukken.

“De klant centraal stellen”, “Customer journey” en “Marketing automation” zijn termen waar we de afgelopen jaren mee zijn doodgegooid.

In 2020 gaan we naar mijn idee ‘next level’ op dit gebied met convenience marketing convenience. Een kapstok waaraan we de eerdergenoemde termen kunnen ophangen.

Wat is convenience marketing?

Met convenience marketing worden de marketing-, verkoop- en servicekanalen zo optimaal mogelijk ingericht ten behoeve van de klant. Denk bijvoorbeeld aan professioneel ingerichte marketing automation software, perfecte klantenservice en complete ontzorging na aankoop.

De customer journey als vertrekpunt

Waar te beginnen? Het in kaart brengen van de zogenaamde touchpoints met uw klanten. Laat ik vooropstellen dat convenience marketing vooral zijn effect heeft in de B2C markt. Bent u hierin actief en weet u op welke websites uw klanten kijken zodat u hen kunt ‘achtervolgen’ met uw geweldige displaymarketingcampagnes.

Een voorbeeld hoe het niet moet.
Een voorbeeld van hoe het niet moet!

Of wanneer uw klanten contact met u zoeken? Bijvoorbeeld een chat via de website? E-mail naar uw salesmailbox of een bezoek aan uw website? Maak een roadmap van het eerste contact tot aan de sale + nazorg. Vergeet hierbij ook de retentie niet!

Marketing automation als ruggengraat

Met behulp van marketing automation geeft u invulling aan uw customer journey, en daarmee de start van convenience marketing.

Want hoe makkelijk is het als uw klant automatisch een mail krijgt van interessante aanbiedingen? Of in zijn/haar browser het door u laatst toegevoegde product ziet oppoppen met een push-notificatie?

Dit gaat verder. Denk bijvoorbeeld aan direct antwoord op vragen in een chat middels een AI-chatbot en de juiste routering bij telefoongesprekken. Maar zelfs hier gaat het nog een stapje verder!

Zorg voor directe levering van producten aan uw klanten, u kunt zelfs denken aan leveringen via drone. Alles om de klant te ontzorgen en tevreden te stellen.

Ontzorg de klant volledig

Let op: de klant wil on-demand geholpen worden, wat veel vraagt van uw servicekanaal.

Na aankoop kunt u aan de slag met herhaalaankopen, wat wil de klant nog meer? Op welk moment? En hoe wil hij dit aangeleverd krijgen? Klantonderzoeken, AI en e-mailmarketing spelen hier een grote rol in. Het uitgangspunt is duidelijk: ontzorg én bedien de klant!

Abonnementsvormen hebben de toekomst

Bepaalde producten lenen zich perfect voor convenience marketing. Als voorbeeld geef ik producten die herhaaldelijk worden aangekocht. Bijvoorbeeld opzetstukjes voor elektrische tandenborstels, scheermesjes, wc-papier, vaatwasblokjes en ga zo maar door.

Terwijl ik aan het tikken ben bedenk ik me dat de ‘normale boodschappen’, ook gewoon herhaalaankopen zijn.

Door big data in combinatie met machine learning leert u alles over de herhaalaankopen. Wanneer wil de klant deze? Hoe contact de klant met u? Wat is zijn/haar verbruik? En andere wensen?

Met deze informatie kunt u uw marketing automation, klantenservice en ‘abonnement’ dusdanig inrichten, waardoor de klant volledig ontzorgd is: convenience to the max!

Convinience marketing heeft de toekomst

Ja, dat durf ik gerust te stellen! De klant wordt luier en luier en verwacht steeds meer van de verkoper. Met convenience marketing richt u alle kanalen, van de eerste digitale banner tot aan de laatste herhaalaankoop en alle service die hiermee gemoeid is, zo in dat de klant zijn/haar luie stoel niet meer hoeft uit te komen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

winnen in google e-book

Hoger in Google?

Download gratis de meest complete online SEO gids (stappenplan)